Brand elektrische auto
- Blusmiddel voor het blussen van lithium-ion-accu's
- Beschikbaar als handblusser en bluswagen
- Werking door inkapselen en langdurig koelen
- Direct uit voorraad leverbaar
- Speciaal ontwikkeld voor lithium-houdende batterijen en accu's
Elektrische auto blussen
Elektrische auto’s zijn uitgerust met een lithium-houdende accu. De accu is, naast het grootste en zwaarste, het duurste onderdeel van een elektrische auto. Belangrijk dus om die goed te laten functioneren en wanneer er brand zou uitbreken in de elektrische auto deze ook goed te blussen.
Bijna iedere elektrische auto maakt gebruik van een lithium-ion accu of een accu die er sterk op lijkt. Elektrisch rijden wordt zo erg aantrekkelijk. Deze accu's hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur, wat ze duurzaam maakt. Lithium accu's zijn gevoelig voor temperatuur. Dit kan dus ook brand in een elektrische auto veroorzaken. Deze accu's functioneren het beste bij 20 tot 25 graden. Hoelang de accu meegaat wordt beïnvloed door de temperatuur.
Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor, maar wel veel elektronica en accu's aan boord. Dit verklaart ook het brandgevaar. Er komt veel warmte vrij wanneer de auto in gebruik is. Wanneer er dan een technisch mankement is of verkeerd gemonteerd isolatiemateriaal kan dit leiden tot brand.
Praktijktesten
In samenwerking met de producent heeft AV Batterijveiligheid inmiddels veel praktijktesten uitgevoerd.
Voor onderzoek worden speciale testbranden gerealiseerd waarbij het blussen, koelen en voorkomen van herontsteking belangrijke criteria zijn.
Het blussen van een elektrische auto
Het blussen van een elektrische auto is lastiger dan bij een auto op benzine of diesel. Dit komt juist door de lithium accu’s. Doordat de cellen in de accu oververhit kunnen raken kan dit een reactie geven bij andere cellen die hiermee zijn verbonden. De brand kan geblust lijken, maar dit is dan niet het geval. Dit kan tot wel 24 uur duren wanneer dit met alleen bluswater gebeurt. Het vlam vatten van een elektrische auto kan zowel onder het rijden als tijdens het opladen gebeuren.
Met lithex-AVD kan een elektrische auto snel en efficiënt worden geblust. Dit is namelijk speciaal ontwikkeld voor lithium-houdende batterijen en accu’s. Veilig op weg en veilig een brand blussen. Door de isolerende eigenschappen en de brandwerende coating kan de brand niet verder worden verspreid, waardoor een brand ook echt geblust is en niet alsnog kan verspreiden binnen de 24 uur. Door het koelend vermogen en het afdekken en inpakken van de brandende accu wordt de schade zoveel mogelijk beperkt. Zowel brandblussers als bluswagens voor het blussen van elektrische auto’s behoren tot onze mogelijkheden.
Meer weten of heeft u een vraag? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen u graag verder. Uw veiligheid is waarvoor we garant willen staan.
Zijn elektrische auto's brandgevaarlijker?
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat elektrische auto's brandgevaarlijker zijn dan conventionele auto's op benzine of diesel. Integendeel, elektrische auto's hebben een lager brandrisico dankzij het ontbreken van een brandbare brandstof als benzine of diesel. Echter, elektrische auto's bevatten batterijen die, als ze beschadigd raken, een brand kunnen veroorzaken. Daarom is het belangrijk om elektrische auto's te onderhouden volgens de aanbevelingen van de fabrikant en op te passen bij beschadiging van de batterij of andere elektrische componenten. In het algemeen blijven elektrische auto's een veilige en betrouwbare manier om te reizen.
Technische specificaties lithex-AVD handblussers
Artikelnummer | 20.LS.02 | 20.LS.06 | 20.LS.09 |
---|---|---|---|
Inhoud | 2 liter | 6 liter | 9 liter |
Blusstof | AVD | AVD | AVD |
Type blusser | constant druk | constant druk | constant druk |
Blusvermogen | 5A | 13A | 13A |
Rijkstypekeur | 3036 | 3037 | 3038 |
CE / EN3-7 / MED | ja / ja / ja | ja / ja / ja | ja / ja / ja |
Blustijd (ca.) | 40 sec | 1 min 47 sec | 2 min 57 sec |
Blusafstand (ca.) | 2 meter | 2 meter | 2 meter |
Temperatuurgrenzen | +5 / +60°C | +5 / +60°C | +5 / +60°C |
Drijfgas bij 20°C | N2 15 bar | N2 15 bar | N2 15 bar |
Hoogte (mm) | 410 | 530 | 672 |
Diameter (mm) | 110 | 170 | 170 |
Basis | metaal | PVC groen | PVC groen |
Slang / handgreep | n.v.t. | 48 cm / PVC groen | 48 cm / PVC groen |
Montage | draadbeugel | wandbeugel | wandbeugel |
Gewicht (kg) | 3,9 | 10,7 | 15 |
Technische specificaties lithex-AVD bluswagens
Artikelnummer | 23.BWL.25 | 23.BWL.50 | 23.BWL.100 |
---|---|---|---|
Inhoud | 25 liter | 50 liter | 100 liter |
Blusstof | AVD | AVD | AVD |
Blustijd (ca.) | 8 min | 14 min | 25 min |
Blusafstand (ca.) | 5 meter | 5 meter | 5 meter |
Temperatuurgrenzen | +5 / +60°C | +5 / +60°C | +5 / +60°C |
Slang / handgreep | 5 meter / pistool | 5 meter / pistool | 5 meter / pistool |
Externe druk cylinder (20°C) | 160 bar | 160 bar | 160 bar |
Drijfgas | N2 | N2 | N2 |
Werkdruk na reduceer | 8 bar | 8 bar | 8 bar |
CE / PED | ja / ja | ja / ja | ja / ja |
Hoogte (mm) | 981 | 1101 | t.b.a. |
Breedte (mm) | 558 | 558 | t.b.a. |
Diameter tank (mm) | 350 | 350 | t.b.a. |
Wielen diameter (mm) | 300 | 300 | t.b.a. |
Gewicht (kg) | 55 | 100 | t.b.a. |
Veelgestelde vragen
Een lithium batterij brandblusser bevat isolerende eigenschappen en een brandwerende coating. Hierdoor kan de brand zich niet verder verspreiden. De brand is geblust en kan niet weer vanzelf aanwakkeren.
Daarnaast wordt de schade zoveel mogelijk beperkt door het koelend vermogen van de lithium batterij brandblusser en het afdekken en inpakken van de brandende lithium accu.